Учени изследват предпочитанията на децата
Снимка: Guliver / iStock
Книжки, които дават обяснения къде, как и защо се случва едно или друго, се харесват повече на децата в сравнение с тези, които има описания само на герои и събития. Според изследователите това може да насочи родителите как да подбират литература за четене у дома и какво ще мотивира хлапетата да четат и да учат. Научната студия е публикувана в списание Frontiers.
Децата се увличат от истории, които съдържат информация за причините и последствията от различни събития, а също и факти за това как е устроен сватът, сочи проучването.
До този момент никой не беше изследвал могат ли предпочитанията към подобна тематика да влияят на поведението на детето в ежедневието (например, на обучението и на четеното).
“Има много проучвания за причинно-следствените връзки на детските интереси, но са правени при усложнена методика и в лабораторни условия“, обяснява Маргрит Шавлик, една от изследователките.
В тяхното проучване всичко било много опростено. Възрастен чел на група деца на 3-4-годишна възраст две различни книжки. В едната имало много информация за това защо героите се държат и изглеждат по определен начин, а в другата – се изброявали просто характеристиките на различни животни и какво точно правят, без допълнителни обяснения.
Децата били еднакво заинтересувани от историите, но когото накрая ги попитали коя книжка им е харесала повече, посочили тази, в която събитията и действията на героите били с повече и с по-подробни обяснения.
„Струва ни се, че резултатите доказват естественото желание на детето да опознае как е устроено всяко нещо в света“, коментира тя.
Ако децата действително предпочитат истории с повече обяснения, то възрастните могат да избират именно такива книги за четене в къщи. Това ще мотивира хлапето да чете повече, което е особено важно за развитието му.
Източник: Science Daily, адаптация Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари